13. Vysvětlete význam hlavních podnikových činností
Dosažení stanovených cílů může být pouze prostřednictvím kvalitního a efektivního řízení.
Všechny podnikové činnosti a rozhodnutí musí být prováděna koordinovaně.
Podnikové činnosti
1. Vývojová
2. Výrobní
3. Technologická
4. Marketingová
5. Finanční
6. Zásobovací
7. Odbytová
8. Investiční
Druhy řízení:
1. Strategické (vrcholové)
- formuluje podnikové cíle a strategie
- vede podnik k dosažení cílů
- např. vývoj techniky, technologií, změny ek. podmínek
2. Taktické řízení
- užší okruh činností
- dotýká se pouze několika oblastí
- fin. situace, vývoj konkurence ...
3. Operativní řízení
- operativní rozhodování
- změny materiálů, časy dodávek ...
Hlavní podnikové činnosti
- činnosti, jejichž prodejem získává podnik tržby určené ke krytí nákladů a k vytvoření zisku
1. Výrobní činnost
= přeměna výrobních faktorů prostřednictvím výr. procesu ve výrobky
- další viz NOP006
2. Vědeckotechnický rozvoj
- organická součást aktivity podniku
= snaha vlastními či externími poznatky zdokonalovat výrobky a služby, zvyšovat produktivitu výrobních postupů
- další viz NOP006
3. Investiční činnost
= rozšiřování hodnoty kapitálu
- investice finanční, kapitálové, nehmotné
- průběh investičního projetku - fáze:
- iniciativní, koncepční, návrhová, zajišťovací, prováděcí, oživovací, užívací, likvidační
4. Zásobovací činnost
- zabezpečení podniku hmotnými a nehmotnými výr. činiteli
Zásobování zahrnuje
- je včasné a přesné zajišťování bud. potřeby materiálu a zjišťování dispon. zdrojů těchto potřeb
- uzavírání a projednávání smluv o dodávkách, sledovat jejich realizaci
- regulovat stav zásob
- provádět operativní zásahy při potřebě
- zajistit efektivní fungování skladů, dopravy a manip. procesů
- vytváření a zdokonalová info systému zásob
- aktivní uskut. přípravy, výdeje, přísunu materiálu na místa spotřeby
- spolupráce s přípravou a řízením výroby, údržbou, účetnictvím,
Organizace zásobování
- vhodně zvážit míru centralizace a decentralizace
- umístění zásobovacího útvaru v ek. struktuře podniku
- stanovení vnitřní dělby práce
- řešení vztahů k ostatním vnitrop. útvarům
5. Marketingová činnost
- činnost, umožňují prostřednictvím směny uspokojovat potřeby a přání
- vazba podniku s odběrateli
- základní mrg koncepce: výrobní, výrobková, prodejní, marketingová, sociální
- mrg. strategie
Mrg mix
= souhrn nástrojů - produkt, cena, cesta, propagace, kterými fy ovlivňuje potřeby a přání zákazníků na cílových trzích
- podrobněji viz mrgkompl
6. Finanční činnost
- přísun, alokace kapitálu
- rozzdělování zisku
- prognóza, plánování, analýza, kontrola hospod. činnosti podniku
- zahrnuje fin. vztahy s dodavateli, odběrateli, se státem, bankami, pracovníky, vlastníky (akcionáři)
7. Personální činnost
= organizace lidských zdrojů podniku v souladu s jeho potřebami a požadavky
- zahrnuje:
plánování pracovníků
získávání a výběr pracovníků
rozmisťování pracovníků
hodnocení pracovníků
hodnocení a popis pracovních míst
odměňování pracovníků
podnikové systémy vzdělávání
kolektivní vyjednávání
péči o pracovníky
motivace - stimulace pracovníků
tvorbu pracovních podmínek