Jdi na obsah Jdi na menu
 


13. Vysvětlete význam hlavních podnikových činností

 Dosažení stanovených cílů může být pouze prostřednictvím kvalitního a efektivního řízení.

Všechny podnikové činnosti a rozhodnutí musí být prováděna koordinovaně.

 

Podnikové činnosti

1. Vývojová

2. Výrobní

3. Technologická

4. Marketingová

5. Finanční

6. Zásobovací

7. Odbytová

8. Investiční

 

Druhy řízení:

1. Strategické (vrcholové)

- formuluje podnikové cíle a strategie

- vede podnik k dosažení cílů

- např. vývoj techniky, technologií, změny ek. podmínek

2. Taktické řízení

- užší okruh činností

- dotýká se pouze několika oblastí

- fin. situace, vývoj konkurence ...

3. Operativní řízení

- operativní rozhodování

- změny materiálů, časy dodávek ...

 

Hlavní podnikové činnosti

- činnosti, jejichž prodejem získává podnik tržby určené ke krytí nákladů a k vytvoření zisku

 

1. Výrobní činnost

= přeměna výrobních faktorů prostřednictvím výr. procesu ve výrobky

- další viz NOP006

 

2. Vědeckotechnický rozvoj

- organická součást aktivity podniku

= snaha vlastními či externími poznatky zdokonalovat výrobky a služby, zvyšovat produktivitu výrobních postupů

- další viz NOP006

 

3. Investiční činnost

= rozšiřování hodnoty kapitálu

- investice finanční, kapitálové, nehmotné

- průběh investičního projetku - fáze:

 - iniciativní, koncepční, návrhová, zajišťovací, prováděcí, oživovací, užívací, likvidační

 

4. Zásobovací činnost

- zabezpečení podniku hmotnými a nehmotnými výr. činiteli

 

Zásobování zahrnuje

- je včasné a přesné zajišťování bud. potřeby materiálu a zjišťování dispon. zdrojů těchto potřeb

- uzavírání a projednávání smluv o dodávkách, sledovat jejich realizaci

- regulovat stav zásob

- provádět operativní zásahy při potřebě

- zajistit efektivní fungování skladů, dopravy a manip. procesů

- vytváření a zdokonalová info systému zásob

- aktivní uskut. přípravy, výdeje, přísunu materiálu na místa spotřeby

- spolupráce s přípravou a řízením výroby, údržbou, účetnictvím,

 

Organizace zásobování

- vhodně zvážit míru centralizace a decentralizace

- umístění zásobovacího útvaru v ek. struktuře podniku

- stanovení vnitřní dělby práce

- řešení vztahů k ostatním vnitrop. útvarům

 

5. Marketingová činnost

- činnost, umožňují prostřednictvím směny uspokojovat potřeby a přání

- vazba podniku s odběrateli

- základní mrg koncepce: výrobní, výrobková, prodejní, marketingová, sociální

- mrg. strategie

Mrg mix

= souhrn nástrojů - produkt, cena, cesta, propagace, kterými fy ovlivňuje potřeby a přání zákazníků na cílových trzích

- podrobněji viz mrgkompl

 

6. Finanční činnost

- přísun, alokace kapitálu

- rozzdělování zisku

- prognóza, plánování, analýza, kontrola hospod. činnosti podniku

- zahrnuje fin. vztahy s dodavateli, odběrateli, se státem, bankami, pracovníky, vlastníky (akcionáři)

 

7. Personální činnost

= organizace lidských zdrojů podniku v souladu s jeho potřebami a požadavky

- zahrnuje:

 plánování pracovníků

 získávání a výběr pracovníků

 rozmisťování pracovníků

 hodnocení pracovníků

 hodnocení a popis pracovních míst

 odměňování pracovníků

 podnikové systémy vzdělávání

 kolektivní vyjednávání

 péči o pracovníky

 motivace - stimulace pracovníků

 tvorbu pracovních podmínek